Rodbehandling

Døjer du med tandpine, der presser sig op mod dine ører, kæbe eller hovedet, kan det meget let tænkes, at du har betændelse i en af dine tænders nerver. Der kan derfor være tale om, at du har behov for en rodbehandling.

Et behov for en rodbehandling opstår normalt i forbindelse med, at der er opstået et hul i en tand, hvortil hullet fortsætter hele vejen ned gennem tanden til nerven. Bakterierne får hermed fri adgang til nerven, og giver dermed betændelse i nerveroden, hvor en rodbehandling bliver nødvendig.

Hos Haderslev Tandklinik er du i sikre og trygge hænder. Vi har mange års erfaring med rodbehandlinger, og vi kan derfor tilbyde dig en smertefri rodbehandling med lokalbedøvelse.

Hvad er en rodbehandling?

Hvis en tand er betændt og nedbrudt med caries, kan det være nødvendigt med en rodbehandling. Behandlingen går ud på at få fjernet tandnerven og bakterierne fra tandens rodkanal. Det kan også være nødvendigt med en rodbehandling, hvis din tand har fået et hårdt slag. Det hårde slag kan medføre en revne, hvortil tanden bliver blottet for bakterier. Hvis der er lavet en stor fyldning tæt på nerven, er der også risiko for at der går betændelse i nerven og det bliver nødvendigt at rodbehandle.

Rodbehandling og fyldning tæt på nerven

Du er i trygge hænder hos os

Hos Haderslev Tandklinik går vi meget op i dig som kunde, og vi forstår, at der kan være en vis frygt forbundet med en rodbehandling. Tandlægeskræk er noget, der tages meget alvorligt og seriøst her på vores klinik, og vi tilbyder derfor også, at vi tager en snak om behandlingen og undersøger dine tænder, inden vi foretager en rodbehandling. Herved kan vi hjælpe med at oplyse dig om behandlingen og forløbet, for at fjerne alle de tvivl, du måtte have.

Vi tager tingene i dit tempo, og vi sørger for, i fællesskab med dig, at finde frem til den løsning, der passer bedst til dig.

Skal vi hjælpe dig med en rodbehandling, kan du altid kontakte os. Vi står klar til at hjælpe dig med at få bugt med bakterierne i dine tænder og få smilet tilbage.

Hvordan foregår en rodbehandling?

For at komme ind til selve nerven i rodkanalen, skal der bores et hul i tanden. Herefter fjernes nerven og bakterierne, og vi sørger herefter for rensning med rodfile.

Når vi er færdige med rensningen af rodkanalen, fylder vi rodkanalen med et plastisk rodfyldningsmateriale og rodfyldningscement. Dette gøres for at sikre, at bakterierne ikke kan komme tilbage i rodkanalen. Vi sørger for at tage et røntgenbillede af tænderne efter rodbehandlingen er afsluttet, så vi kan sikre os, at roden er fyldt helt ud.

Hvad koster en rodbehandling?

Hos Haderslev Tandklinik har vi konkurrencedygtige priser på alle vores behandlinger, heraf også vores rodbehandlinger. Du kan finde alle vores priser, heriblandt prisen på rodbehandling, på vores prisside, som du finder her.

Smerter efter rodbehandling

Efter din rodbehandling er det helt normalt, at du vil få lidt smerter. Smerterne vil forsvinde igen efter få dage. Forsvinder smerterne ikke efter nogle dage, eller bliver de kraftigere, skal du kontakte os.

Vil du vide mere om, hvordan en rodbehandling foregår, kan du læse mere på Tandlægeforeningens hjemmeside her.