Huller i tænderne

Har du eller har du mistanke om, at du har fået hul i en tand, bedes du kontakte os snarest. At behandle huller i tænderne hurtigt er vigtigt.

Måske er der kun tale om et begyndende hul, hvor du kan slippe afsted med blot at forbedre din tandhygiejne, uden der skal behandlinger til hos tandlægen. Måske hullet er opstået, men det er så overfladisk, og du kun behøver få en rensning og fyldning. Uanset hvad, er det vigtigt, du tager din behandling seriøst, da et hul i tanden kun forværres, hvis det ikke behandles hurtigt, selv når hullet allerede har etableret sig. Det skyldes, at huller kan udvikle sig hurtigt, så det kræver større behandlinger at få håndteret hullerne.

Hos Haderslev Tandklinik behandler vi ofte huller i tænderne, da det er én af de mest almindelige tandproblemer, vores patienter oplever, så du kan trygt komme til os for din behandling. Kontakt os nu og få en tid til din behandling.

Hvad er caries?

Caries – også kaldet ”huller i tænderne” – er en sygdom alle kan få. Caries opstår, når der er bakterier og sukker på tænderne, hvor bakterierne kan lave syre, der kan nedbryde emaljen på tænderne. Herefter blottes tandens indre for bakterierne, hvilket fører til, at bakterierne kan arbejde sig videre ind i tanden.

Caries er meget normalt, og det er heldigvis en langsom sygdom, hvor patienter ofte kan nå at forebygge og behandle sygdommen ved blot at forbedre tandhygiejnen. Hvis caries får lov til at udvikle sig, vil det resultere i tandsmerter, og i sidste ende kan tanden blive ødelagt.

Sukkerholdige madvarer og drikke kombineret med utilstrækkelig tandhygiejne er derfor den primære årsag til huller i tænderne, og det er årsagen til, at det er ekstremt vigtigt i disse tider at børste dine tænder grundigt og ofte, så bakterierne ikke får lov til at sætte sig på og nedbryde tanden.

Hvordan ser caries eller huller i tænderne ud?

Det siger naturligvis sig selv, at huller i tænderne kan se ud, som et hul i tanden. Dette er dog først for de sene stadier af sygdommen, hvor bakterierne har haft tid og mulighed for at nedbryde tanden tilstrækkeligt, til det bliver synligt.

De første stadier af caries vises dog ikke som et hul i tanden, men som en misfarvning af tanden. Det første du vil se, er hvidlige forandringer på tanden, hvilket indikerer, at syren fra bakterierne er begyndt at nedbryde emaljen. Fortsætter denne proces, vil syren og bakterierne trænge dybere ind i tanden, først i selve tanden, og efterfølgende i tandbenet (også kaldt dentinen). På dette stadie vil tandens ydre begynde at blive opløst, hvorved der bogstaveligtalt opstår et hul i tanden.

Det lyder voldsomt, og hullet er ikke nødvendigvis et stort hul, men et mindre hul, du ikke nødvendigvis selv kan se. Hvis hullet fortsat ikke behandles, kan hullet arbejde sig ind til tandnerven, hvorefter det vil blive nødvendigt med en rodbehandling.

Caries eller huller i tænderne opstår typisk på tandfladerne og på de sider af tanden, der vender mod andre tænder. Hos ældre kan huller i tænderne dog også opstå ved tandroden. Derudover kan caries opstå ved gamle fyldninger eller kroner.

Forebyggelse af huller i tænderne

Som nævnt tidligere kan caries ofte behandles før et egentligt hul opstår, ved blot at forbedre tandhygiejnen og sikre, at bakterier fjernes fra tænderne. Dette er et konstant fokus, når du kommer til tandlæge hos Haderslev Tandklinik.

Her vil vi altid kunne se, om du børster dine tænder godt nok, og hvis du ikke børster dine tænder grundigt nok, vil vi komme med anbefalinger til, hvordan du kan forbedre hygiejnen og derved forebygge mange tandsygdomme nu og i fremtiden.

Ud over grundig børstning af dine tænder, kan caries også forebygges ved ændring af madvaner og brug af korrekt tandpasta med fluorid. Fluorid beskytter tanden mod syre, så det er et godt middel mod caries. Her findes der mange forskellige typer tandpasta med forskellige mængder af fluorid – heriblandt nogle, der kun kan købes på recept.

Ændring af madvaner er dog en god måde generelt at forebygge mod tandproblemer. Ved at skære ned på syre- og sukkerholdig mad og drikke, kan de fleste tandsygdomme forebygges. Det er dog ikke sikkert, at huller i tænderne skyldes forkerte madvaner, da det som udgangspunkt primært er et problem med utilstrækkelig tandhygiejne.

Tandfyldning – Behandling af huller i tænderne

Selvom du kan gøre meget med forebyggelse af huller i tænderne, er det dog nødvendigt med en behandling, når først et hul er opstået. Her består behandlingen af to forskellige stadier:

• Det første stadie består af en grundig rensning af tanden, hvor alle bakterier fjernes. Dybden af rensningen afhænger af, hvor dybt hullet er.
  • Det næste stadie i behandlingen er en tandfyldning, hvor hullet fyldes op igen, så bakterierne ikke længere har mulighed for at komme ind i tanden. Denne behandling kaldes en ”fyldning”, hvor fyldningens formål derfor er at erstatte tabt eller manglende tandsubstans.

Hvis caries får lov til at nedbryde tanden, kan behandlingen dog se meget anderledes ud. Her kan det nemlig være nødvendigt med et større indgreb som f.eks. rodbehandling. Dette vil dog blive undersøgt ved tandeftersynet.

Tandfyldning kan udføres med en række forskellige materialer:

• Plastfyldninger
  • Porcelænsfyldninger
  • Metalkeramiske fyldninger
  • Guldfyldninger
  • Sølvfyldninger

Her har sølvfyldninger tidligere været den mest almindelige form for fyldninger, men i dag er det foretrukne materiale for fyldninger blevet erstattet af plastfyldninger, da dette materiale er stærkt, holdbart og samtidigt passer perfekt ind i tandsættet, så der opnås et flot resultat.

Hvad koster det at få lavet et hul i tanden?

Du kan finde vores priser på behandling af huller i tænderne på vores prisside her. Prisen af din behandling afhænger af, hvilken tand der er tale om samt hvor mange flader, der skal fyldes.

Gør det ondt at få lavet et hul i tanden?

Behandlingen af huller er som udgangspunkt smertefri, men i nogle tilfælde, særligt hvor der skal renses dybt, kan der opstå ubehag eller smerter. I sådanne tilfælde tilbyder vi lokalbedøvelse eller sedering, alt efter dine behov og ønsker.

Hvis du lider af tandlægeskræk, eller du blot er nervøs for din behandling, så kan vi fortælle dig, at vi har meget erfaring med behandling af patienter, der lider af tandlægeskræk. Du kan trygt indlede en dialog med os og komme til en indledende forundersøgelse, hvor der ikke vil blive foretaget et indgreb, men hvor vi blot vil snakke om situationen og dine muligheder.

Herved hjælper vi dig til at forstå, hvad der skal ske, hvorfor det skal ske og hvad du kan forvente under og efter behandlingen. Derudover kan vi tilrettelægge behandlingen, så den bliver smertefri, så du ikke behøver frygte behandlingen. Kontakt os for at høre mere om dine muligheder.

Billede af huller i tænderne