Tandrodsbetændelse

Har du mistanke om, du har fået tandrodsbetændelse? Tandrodsbetændelse er, mildest talt, rigtig ærgerligt at få, så derfor anbefaler vi, at du sørger for at gå til tandlægen, da det blandt andet kan mindske risikoen for at udvikle tandrodsbetændelse.

Hos Haderslev Tandklinik behandler vi effektivt tandrodsbetændelse. Du finder vores kontaktoplysninger her, hvis du gerne vil bestille tid til en undersøgelse.

Hvad er tandrodsbetændelse?

Tandrodsbetændelse kan opstå, hvis der er betændelse omkring rodens tand. Det kommer nemlig af, at et hul i en tand (caries) ikke er blevet behandlet. Hvis et hul i din tand bliver dybt nok, kan det sprede sig til den knogle, som tanden sidder fast i. Dette er et uønsket scenarie, og du risikerer at få tandrodsbetændelse. Udover at nerven i din tand dør, så kan betændelsen sprede sig frit nedad i din tand.

Når først bakterierne har bredt sig til knoglen (hvad der kaldes tandrodsbetændelse), risikerer du at få ondt, og at inflammationen breder sig yderligere. Dette er rigtig skidt, da det i værste tilfælde kan betyde, at betændelsesbakterierne bliver spredt med blodet og dermed kan medføre alvorlige sygdomme, som kan ramme lunger, hjerte og hjerne.

Tandrodsbetændelse behandling hos tandklinik

Hvad er symptomerne på tandrodsbetændelse?

Hvis du tror, at du muligvis har tandrodsbetændelse, så kræver det en nærmere undersøgelse hos en tandlæge. Netop fordi symptomerne på tandrodsbetændelse kan være meget forskellige fra person til person, kan det være en tilstand, som er svær at diagnosticere selv. Derfor anbefaler vi, at du tager kontakt til os hurtigst muligt, så vi kan afhjælpe problemet, inden betændelsen spreder sig.

Nogle af de typiske symptomer på tandrodsbetændelse omfatter smerte, når du tygger og/eller synker, tanden føles for høj, når du bider sammen, ømhed og hævelse under kæben og du kan også få en dårlig smag i munden, og tanden kan ændre farve. Der kan være mange flere symptomer, men hvis du har begrundet mistanke, bør du få en tandlæge til at undersøge dig.

Hvilken behandling kræver tandrodsbetændelse?

Vores tandlæger stiller diagnosen ud fra flere ting. Det mest tydelige tegn på, at du har tandrodsbetændelse er, at det vil være synligt på et røntgenbillede. Derfor kan det være en rigtig god idé at få taget røntgenbilleder jævnligt. Hvis du i forvejen har fyldninger i tænderne, er det meget muligt, at du allerede får taget røntgenbilleder af og til.

Noget andet vores tandlæger kan gøre for at finde ud af, om du har tandrodsbetændelse, er, at måle om tandnerven stadig er i live, og tandlægen kan også banke let på tanden

De typiske tandrodsbetændelse symptomer

Hvad du kan gøre for at undgå tandrodsbetændelse

Langt de fleste mennesker vil på et eller andet tidspunkt i deres liv opleve at få tandrodsbetændelse. Det er derfor ikke en sjælden tandsygdom.

Caries kan være svær at opdage, hvis du ikke går til tandlægetjek jævnligt, og specielt hvis hullet får god tid til at blive større/dybere, kan det være risikabelt i forhold til tandens nerve og tandroden, som i værste fald kan resultere i tandrodsbetændelse.

Selvom tandrodsbetændelse kan behandles (ved tandrodsrensning), så er det værd at forsøge at mindske risikoen for at udvikle det. Den bedste måde at undgå tandrodsbetændelse på er ved at holde en god mundhygiejne, og så sørge for at få lavet fyldninger, der hvor du alligevel skulle være uheldig at få et hul.

Tøv ikke med at kontakte os

Vi står klar til at hjælpe dig af med tandrodsbetændelsen. Jo tidligere tandrodsbetændelse bliver opdaget og dermed behandlet, jo bedre. Derfor bør du ikke tøve med at kontakte os, hvis du har mistanke til, at du har tandrodsbetændelse.

Ring til os i dag for at booke en tid til et tjek på 74 52 43 03.