Tandpine

Oplever du konstant eller periodisk tandpine, så skal dine tænder undersøges, for at slå fast, hvad der forårsager dine smerter. Tandpine er en indikation på, at noget er galt, og derfor er det vigtigt, at du ser en tandlæge, så årsagen kan slås fast, og det kan behandles.

Hjælp til tandpine

Tandpine kan fjernes, ved at behandle tænderne eller tandkødet, alt efter hvad der forårsager tandpinen. Hos Haderslev Tandklinik vil behandlingsforløbet være, at du kontakter os for at bestille en tid, hvorefter vi undersøger dine tænder og tandkød, for at finde eventuelle udfordringer, der kan forårsage tandpinen.

Herefter vil vi lave den nødvendige tandbehandling, for at du igen får sunde og smertefrie tænder eller tandkød. For manges vedkommende vil tandpine involvere et kort behandlingsforløb, men hos andre, hvor tandpinen skyldes større udfordringer, kan behandlingen kræve adskillige besøg hos tandlægen. Dette vil dog blive belyst ved den indledende undersøgelse.

Hvis du har stærk tandpine uden for vores åbningstid, så kan du bestille en akut tid hos tandlægevagten her.

kvinde har tandpine og holder sig til kinden

Få hjælp af en professionel tandlæge

Hos Haderslev Tandklinik vil et behandlingsforløb starte med, at du kontakter os for at bestille en tid, hvorefter vi undersøger dine tænder og tandkød, for at finde eventuelle udfordringer, der kan forårsage tandpinen.

Du kan booke online eller via telefon på 74 52 43 03.

Vi glæder os til at byde dig velkommen på klinikken.

Hvorfor får man tandpine?

Tandpine forårsages af flere forskellige tilstande, og det er derfor svært at sige præcis, hvorfor du får tandpine. Fælles for disse tandsygdomme er, at de skal behandles hos tandlægen, og derfor er det vigtigt, at tage til tandlægen så hurtigt som muligt.

Tandpine forårsages blandt andet af:

Huller i tænderne: Huller i tænderne er en lidelse, der rammer mange danskere. Huller i tænderne er, som navnet også indikerer, nedbrydelsen af tanden, hvor der opstår et hul i tanden. Tanden nedbrydes af en kombination af bakterier og sukker, der danner syre, der kan nedbryde tandens hårde emalje. Over tid kan huller i tænderne udvikle sig, så tanden i sidste ende kan gå til. Tandpine kan opstå, når bakterierne har arbejdet sig ind til tandbenet (dentinen), hvor der sidder en masse følsomme nerver. Du vil derfor ikke opleve smerter, før bakterierne har arbejdet sig ind til tandbenet.

Parodontose: Parodontose (eller paradentose) skyldes bakteriebelægninger på tænderne, der giver tandkødsbetændelse, som efterfølgende breder sig til knoglen, tænderne sidder fast i. Det kan resultere i tab af tænderne, hvis det ikke behandles. Når betændelsen når knoglen, kan det resultere i tandpine.

Tandrodsbetændelse: Tandrodsbetændelse er en tilstand, hvor bakterier har arbejdet sig ind til tandens nerve, hvorefter nerven dør. En død nerve kan skabe betændelse i roden af tanden, hvilket kan resultere i stærk tandpine.

Blottede tandhalse: Tandpine kan også opstå som et resultat af blottede tandhalse, hvilket skyldes, at tandkødet er trukket tilbage, så tandrødderne er blottede. Dette skaber overfølsomhed, der kan give skarpe smerter, når tænderne udsættes for koldt, varmt, sødt eller syrligt spise og drikke.

Tandbyld: En tandbyld kan opstå som et resultat af alle betændelsestilstande nævnt herover. En tandbyld er en samling af bakterier, der ikke har fået frit afløb, hvorved der skabes en byld af bakterier og betændelse, der giver skarp tandpine som et resultat af øget tryk i bylden.

Tandfrembrud: Når en ny tand vokser ud af tandkødet, kan det resultere i tandpine. Dette ser vi f.eks. hos børn, der får deres tænder, men det ses også hos voksne, når de får deres visdomstænder. Der opstår ikke altid tandpine, når visdomstænder vokser ud, men tandpinen kan opstå eller forværres af, at der ikke er nok plads i kæben – særligt hvis tanden vokser skævt.

Tandpine kan derfor opstå af flere forskellige årsager, og den bedste måde at få det kureret på, er at gå til tandlægen og få løst det aktuelle problem. Tandpine kan enten være konstant eller sporadisk, men uanset hvad, skal du gå til tandlægen, da tandpine er et udtryk for, at noget er galt.

Hvorfor vælge Haderslev Tandklinik?

Moderne klinik og professionelt personale

Vi tager løbende efteruddannelse, og vi opdaterer løbende både klinikken og vores udstyr, så vi kan tilbyde de nyeste og mest moderne behandlingsformer.

Højeste kvalitet til en fair pris

Tænder er forskellige, og derfor varierer sværhedsgraden af behandlingerne. Dog er vores prispolitik simpel – alle patienter får samme tilbud.

Tryg og personlig konsultation

Hos os er du altid selv med til at bestemme forløbet, hvor vores professionelle tandlæger naturligvis assisterer og vejleder dig, så du kan tage den rigtige behandling.

Lindring af tandpine

Hvis du oplever tandpine og har bestilt en tid til behandling, så kan du forsøge at lindre tandpinen indtil da ved at gøre følgende:

• Rens din mund grundigt for at fjerne madrester og bakterier på eller mellem tænderne. Dette kan du opnå ved grundig tandbørstning eller ved brug af tandtråd og andre hjælpemidler, der får renset tænderne i dybden.
  • Hvis du lider af overfølsomhed, kan du skylle din mund i lunkent vand, da det ofte giver færre følsomhedsforstyrrelser sammenlignet med koldt vand.
  • Ved hævelser kan du bruge is, isposer eller lignende til at mindske hævelserne. Ved at mindske hævelserne kan du fjerne noget af trykket, hvilket kan mindske tandpinen.
  • Rens din mund med mundskyllemidler med klorhexidin. Dette dræber bakterier, der irriterer området. Mundskyllemiddel med klorhexidin kan købes i håndkøb.
  • Tag smertestillende medicin for at dulme smerterne. Tag medicinen som sædvanligt og undgå at lægge pillerne mod tandkødet ved området, der giver dig tandpine. Dette kan nedbryde tandkødet, hvilket skal undgås.

Hvis du ønsker en hurtigere behandling, kan du altid ringe og høre om mulighederne for at få fremskudt din behandling.